Április végén a 500 éves Royal Mail, az Egyesült Királyság postai szolgáltatója egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky irányítása alá kerül, aki egy futballklub társtulajdonosa és jelentős befektető egy brit szupermarketláncban. Felmerül a kérdés, hogy miért akarna egy ilyen gyengélkedő intézményt megvásárolni egy nemzetközi üzletember. Kretinsky, aki a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér, a megjelenése alapján könnyen eladhatónak tűnik: magas, jól öltözött és udvarias, ugyanakkor titokzatos stílusáról ismert. A találkozón, amely júniusban zajlott a híres Claridge’s szállodában, Kretinsky a reggelijéhez saját kínai zöld teáját kérte, amelyet egy ollóval nyitott ki, jelezve, hogy nem a megszokott módon közelíti meg a dolgokat.
Az üzletember vállalatainak története összefonódik Oroszországgal, mivel gázvezetéket üzemeltetett, amely orosz gázt szállított Európába. Ennek ellenére a brit kormány engedélyezte a Royal Mail anyavállalatának megvásárlását, miután Kretinsky „jogi kötelezettségeket” vállalt, amelyek szerint a kormányt értesíteni kell minden jelentős változásról a Royal Mail tulajdonjogával, központi helyével és adóügyi lakóhelyével kapcsolatban. A tranzakciót a szakszervezetek is támogatták, így a Royal Mail tulajdonosai remélik, hogy április végére lezárul a vétel.
Bár a Royal Mail több mint 500 éve része a brit életnek, a közelmúltban a cég súlyos problémákkal küzdött. A levélküldés mértéke drámaian csökkent, a 2004-es csúcs 20 milliárd levélről tavalyra 7 milliárdra esett vissza. A Royal Mail-t 2012-ben választották el a Post Office-tól és 2013-ban privatizálták, azóta a részvények értéke ingadozott, a cég piaci részesedése is csökkent, miközben új konkurensek, mint a DPD, DHL, Amazon és Evri jelentek meg a piacon, akik gyorsan magukhoz ragadták a profitábilis csomagküldési üzletágat.
Kretinsky stratégiája három pillérre épül: energia, kiskereskedelem és logisztika. Úgy látja, hogy a Royal Mail anyavállalata, az International Distribution Services (IDS) a logisztikai láb alapköve lehet. Az Egyesült Királyság szabályozó hatósága, az Ofcom jelenleg felülvizsgálja a Royal Mail által teljesítendő kötelező szolgáltatási kötelezettségeket, amelyek értelmében a Royal Mail köteles heti hat napon levélküldést végezni. Kretinsky tervei között szerepel, hogy a másodlagos levélküldés gyakoriságát csökkentsék, ami évente 300 millió font megtakarítást jelenthetne, és segíthetne a cég pénzügyi helyzetének stabilizálásában.
Kretinsky elmondta, hogy tiszteletben tartja a kötelező szolgáltatási kötelezettséget, de támogatja annak reformját is, mivel a jelenlegi formája fenntarthatatlan. A Royal Mail vezetése üdvözölte a változásokat, de aggodalmát fejezte ki a javasolt új kézbesítési időkkel kapcsolatban, amelyek túl szigorúak és költségesek lehetnek. Eközben a GLS, a Royal Mail anyavállalata által birtokolt európai csomagszolgáltató, amely 1999 óta működik, nyereséges növekedést mutatott, míg a Royal Mail veszteségeket szenvedett el.
Miközben Kretinsky kifejezte elkötelezettségét a Royal Mail egyesítésére és fejlesztésére, a szakszervezetek is remélik, hogy a közeljövőben nagyobb befektetések valósulnak meg, és a Royal Mail jobban hasonlítani fog a GLS-hez, valamint más európai versenytársakhoz. Kretinsky hisz abban, hogy a jövőbeli növekedés az otthonon kívüli (OOH) kézbesítésben rejlik, és a közelmúltban bejelentették, hogy a Sainsbury’s lesz az első szupermarket, amely együttműködik a Royal Mail-lal, hogy csomagmegőrzőket telepítsenek boltjaik elé.
Bár az üzlet sikeres lebonyolítása nem volt egyszerű, Kretinsky számára a Royal Mail és a GLS megszerzése lehetőséget ad arra, hogy gyorsan jelentős szereplővé váljon az európai logisztikai piacon, kihasználva a cég hagyományos márkanevének és az Egyesült Királyság címadatai adatbázisának előnyeit. A kérdés az, hogy a Royal Mail képes lesz-e versenyképes maradni a piacon a jövőben, és hogy Kretinsky tervei megvalósulnak-e, vagy a cég továbbra is hátrányba kerül a dinamikusabb konkurensekkel szemben.