A brit klímaváltozással foglalkozó tanácsadók éles kritikát fogalmaztak meg a legnagyobb acélgyártó üzem, a Port Talbot zöldebb acélgyártásra való átállásának kezelésével kapcsolatban, amely hatalmas munkanélküliséget eredményezett. A szakértők szerint a kormányzati tisztviselőknek jobban kellett volna tervezniük, és biztosítaniuk a helyi zöld munkahelyek létrehozását. Az Independent Climate Change Committee (CCC) legfrissebb ajánlása azzal foglalkozik, hogyan érheti el Wales a nettó zéró kibocsátást, különös hangsúlyt fektetve az elektromos járművek, hőszivattyúk és fák ültetésére.
A walesi és brit kormányok azt állítják, hogy együtt dolgoznak egy erős jövőképen a régió számára, valamint a „tisztán működő energia szuperhatalom küldetése” megvalósításán. A Tata Port Talbot-i acélgyárában több mint 2000 munkahely szűnt meg a 2024-ben bezárt magashőmérsékletű kemencék következtében. Ez a lépés véget vetett a hagyományos acélgyártásnak a telephelyen, mivel a cég napi több mint 1 millió font veszteséget szenvedett el. A brit kormány 500 millió font támogatást nyújtott, és most 1,25 milliárd fontot fektet be egy új elektromos ívkemence építésébe, amely 2027-re készül el. Ez a technológia újrahasznosítja a fémhulladékot, de sokkal kevesebb munkavállalót igényel a helyszínen.
A változások drámai hatással lesznek a Wales-i ipari kibocsátásra: a magashőmérsékletű kemencék folyamatosan szénnel voltak táplálva, és azok bezárása több mint felére csökkentette Wales ipari kibocsátását 2022 óta, a CCC szerint. Ugyanakkor a környezetvédők figyelmeztettek, hogy a Port Talbot-i helyzet alááshatja a klímaváltozás iránti közpublic supportot, ha azt a munkahelyek elvesztésével és a nehézipar hanyatlásával azonosítják. A CCC jelentésében hangsúlyozta, hogy „fontos tanulságokat kell levonni”, és hogy a Westminster és Cardiff Bay kormányainak jobban fel kellett volna készülniük.
A jelentés szerint a brit kormánynak intézkedéseket kellett volna hoznia az ipari áramárak versenyképessé tételére, és „korai és együttműködő” tárgyalásokat kellett volna kezdeményeznie a gyár tulajdonosai, munkavállalói és a közösség között. A walesi kormány biztosíthatta volna, hogy a megfelelő képzési és átképzési programok már a bezárás előtt rendelkezésre álljanak, és helyi ipari stratégiát dolgozhatott volna ki az alternatív foglalkoztatás támogatására, például fűtéstechnikai szolgáltatásokban és úszó tengeri szélerőművek terén.
A bizottság szerint a Port Talbot-i tapasztalatokat most fel kell használni „a jövőbeni erőfeszítések irányítására más stratégiai és helyi jelentőségű, kibocsátás-intenzív iparágak dekarbonizálásában”, példaként említve Pembroke olajfinomítóit. Shaun Spencer, egykori acélmunkás, aki jelenleg villamosmérnökök képzésével foglalkozik, teljes mértékben egyetértett a bizottság megjegyzéseivel. Figyelmeztetett, hogy a „keserűség és elégedetlenség” érzése „nagyon erős” volt volt munkatársai körében. Hozzátette, hogy az ilyen megközelítés káros hatással volt „mindenki nettó zéróval kapcsolatos nézeteire”, valamint a brit és walesi kormányok intézkedéseivel kapcsolatos támogatásra, különösen ezen a területen.
Emma Pinchbeck, a CCC vezérigazgatója a BBC híradójának elmondta, hogy ami Port Talbotban történt, „előrelátható és megelőzhető” volt, és „nem volt a legjobb példa” arra, milyen legyen a zöld átmenet. Wales hasonlóan a brit kormányhoz jogi kötelezettségvállalást tett a nettó zéró kibocsátásra, ami azt jelenti, hogy 2050-re nem szabad újabb üvegházhatású gázokat kibocsátania. A CCC független tanácsadást nyújt arról, hogy mennyit lehet kibocsátani öt éves időszakokban, amelyeket „szén-dioxid költségveteteknek” neveznek, és hogyan érheti el ezt minden brit nemzet.
A legfrissebb ajánlások 2031-2035 közötti időszakra vonatkoznak, javasolva, hogy az átlagos éves kibocsátást 73%-kal csökkentsék a 1990-es évhez képest. A kibocsátások eddig 37%-kal csökkentek, és Wales teljesítette első szén-dioxid költségvetését 2016-2020 között, főként az elektromos áram termelésének változásai révén. A jövőbeli csökkentések nagymértékben fognak függni attól, hogy mindannyian milyen választásokat hozunk a mindennapi életünkben. A CCC 16 „prioritásként” meghatározott javaslatot tett az azonnali cselekvés érdekében, beleértve az emberek támogatását a házak jobb szigetelésében és alacsony szén-dioxid kibocsátású fűtési rendszerek telepítésében, elektromos járművek használatát vagy a tömegközlekedés igénybevételét.
2033-ra a walesi utakon közlekedő autók és furgonok egyharmadának elektromosnak kell lennie, és a meglévő házak közel egynegyedének hőszivattyúval vagy hasonló technológiával kell rendelkeznie. A bizottság azt is megjegyezte, hogy a walesi kormánynak támogatnia kell a gazdákat és a vidéki közösségeket, hogy „diverzifikálják jövedelmüket” az állattenyésztéstől az erdőtelepítés és a lápok helyreállítása felé. 2022-ben a mezőgazdaság volt a harmadik legnagyobb kibocsátó szektor Walesben, a kibocsátás 16%-át képviselve. A jelentés előrejelzése szerint a szarvasmarha- és juhállomány 19%-kal csökken 2033-ra, a mezőgazdasági politika változásai és az országos szintű hús- és tejfogyasztás csökkenése miatt.
A walesi kormány köszönetet mondott a CCC-nek a jelentésért, amelyet most „átfog” és felhasznál a 4. szén-dioxid költségvetés szabályozásához az év vége előtt. Egy szóvivő elmondta, hogy együttműködtek a brit kormánnyal, a helyi hatósággal és kulcsszereplőkkel a Tata Steel UK átmeneti tanácsán, hogy támogassák a hátrányosan érintett egyéneket és vállalkozásokat, valamint kidolgozzanak egy „erős víziót a régió jövőjére”. Remélik, hogy ezt a tiszta energia és a megújuló energia területén végzett új infrastruktúrák és beruházások lehetőségeinek maximális kihasználásával érhetik el. A brit kormány bejelentette, hogy 2,5 milliárd fontot költ a acélipar újjáépítésére, a dekarbonizáció érdekében. „A dekarbonizáció nem jelentheti a deindusz