Hírek Mindennapok

Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?

Észak-Queensland, Ausztrália február hónapja különösen esős időszakot hozott, amikor az égiek hat hónapnyi csapadékot zúdítottak a régióra. A helyiek közül sokan álmatlan éjszakákat éltek át, bizonytalanul várva, hogy milyen szintű árvíz és károk várják őket reggel. Különösen Andrew Brown, egy kiberbiztonsági előadó, aki emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik, szenvedett a helyzet miatt. Kevesen tudják, hogy ő a Wally’s Weather, egy népszerű Facebook oldal mögött áll, amelynek 107 ezer követője és havonta 24 millió megtekintése van, és amely az időjárással foglalkozik Queensland trópusi államában.

A rekordmennyiségű árvíz idején, amikor 400 embernek kellett elhagynia az otthonát, Brown éjjel-nappal posztolt, még az éjszaka közepén is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg, mindezt a közönsége iránti felelősségérzetből. Amikor észrevette, hogy a meteorológiai radarján öt órányi folyamatos eső közeleg, korábban távozott a munkából, hogy figyelmeztesse nemcsak a Facebook-követőit, hanem a főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is, hogy ők is tegyenek így. „Amikor nagy időjárási esemény történik, megpróbálsz minél több értesítést adni az embereknek” – mondta Brown. Townsville-ben, egy olyan területen él, amely híres a januártól márciusig tartó esős, forró és párás időszakáról. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áram nélkül is maradnak, valószínűleg van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek gyakran éjszaka történnek, amikor nem látod, mi zajlik, így valóban úgy érzed, hogy te vagy a szemeik és füleik” – tette hozzá.

Brown aktív és elkötelezett Facebook-közönsége azt mutatja, hogy a közönség egyre inkább a közösségi médiára támaszkodik az időjárási hírek és frissítések megszerzésére. Az Egyesült Államokban a Pew Research Center szerint a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat. Az emberek ugyanolyan figyelmet fordítanak az influencerekre a Facebookon, mint a híroldalakra és a mainstream médiára, sőt, egyes kutatások szerint a Reuters Intézet és az Oxfordi Egyetem szerint több figyelmet is fordítanak rájuk, mint a hagyományos média platformjaira, mint például a YouTube, Instagram vagy TikTok.

Prof. Daniel Angus, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának vezetője, amikor Brisbane-ben a trópusi Alfred ciklon által okozott heves esőzések és árvizek közepette találta magát, inkább az ausztrál meteorológiai hivatal hivatalos tanácsait követte, mivel úgy véli, hogy ők nyújtják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket. Angus elismeri, hogy az olyan időjárás-influencerek, mint Brown Wally’s Weather oldala, nemcsak a hagyományos média és kormányzati források iránti közbizalom csökkenéséből fakadnak, hanem azért is, mert képesek kitölteni a közvetített hírek hiányosságait és relatív információkat adni. „Az időjárás-influencerek különösen a vidéki és regionális területeken nyertek népszerűséget, mivel rendkívül lokális, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Angus.

Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy az időjárás-influencereknél gyakori a pánikkeltés is. A Townsville-ből származó Higgins Storm Chasing, amely szintén középpontba került, a múltban kritikát kapott, amikor 2018-ban történelmi szintű csapadékot és árvizet jósolt, ami végül nem következett be. Angus szerint az időjárás-influencerek gyakran hajlamosak a túlzó kijelentésekre, mivel nem tartoznak a hagyományos média és a kormányzati források által megkövetelt normákhoz. „Ami fontos, hogy megértsük, ők is a figyelem gazdaságának részei. Minél több ember figyel rájuk, annál nagyobb az elköteleződésük” – tette hozzá.

Brown Wally’s Weather oldalán önmagát tanulmányozó meteorológusként mutatkozik be, rendelkezik egy informatikai mesterdiplomával, valamint számos más technológiai képesítéssel. Az általa beszerzett előrejelző berendezésekbe való befektetése annyira jelentős volt, hogy három évvel ezelőtt fizetős előfizetéseket vezetett be, bár ezek főként csak a költségeit fedezik. Brown elmondása szerint a mesterséges intelligencia fejlődése lehetővé teszi számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat és közvetítse azokat a követőinek.

A weather influencing világa azonban pénzügyi lehetőségeket is kínál. Colorado államból Andrew Markowitz meteorológiai diplomával rendelkezik, és energiacégnél dolgozik, de emellett 135 ezer követője van a TikTokon. A közvetítésekből, szponzorációkból és márkaajánlatokból származó bevételek révén Markowitz havi több ezer dollárt is kereshet. „Nem elég ahhoz, hogy otthagyjam a munkámat, és nem is akarom. Csak szórakozásként tekintek rá, amit általában utazásokra költök” – mondta.

Brown azt tervezi, hogy a jövőben szeretne több időt szentelni a Wally’s Weather-nek, és a unokáival is több időt eltölteni, de tisztában van azzal, hogy ez még várat magára. Ám amit nem szeretne, az az, hogy a oldal arca legyen, amit eddig sikerült elkerülnie. „Nem akarom, hogy a figyelem középpontjában álljak, mert szeretek úgy sétálni az utcán, hogy nem zaklatnak” – mondta. „Néha hallom, hogy az emberek beszélnek az oldalról, és nem tudják, hogy ott állok.” Ez a rejtélyes megjelenés csak még érdekesebbé teszi a közönsége számára.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cql6vgwyv4xo