Februárban Észak-Queensland, Ausztrália felett hat hónapnyi eső zúdult, ami sok helyi lakost éjszakai álmatlanságra kényszerített. Senki sem volt annyira érintett, mint Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktató, de szabadidejében amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy ő a Wally’s Weather Facebook-oldal mögött áll, amelynek 107,000 követője és havonta 24 millió megtekintése van, és amely az esőzéseiről híres Queensland trópusi állam időjárására összpontosít. A rekordmennyiségű áradás során, amikor 400 embernek kellett elhagynia az otthonát, Brown éjjel-nappal posztolt, még az éjszaka közepén is frissítéseket osztva meg, érezve a felelősséget a közönsége iránt. Az események sűrűjében, amikor észrevette a radaron, hogy öt órán át tartó, megszakítás nélküli eső várható, korábban távozott a munkahelyéről, és nemcsak a Facebook-követőit figyelmeztette, hanem a főnökét, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is.
„Akkor, amikor nagy időjárási esemény történik, próbálod a lehető legkorábban értesíteni az embereket” – mondta Brown, aki Townsville-ben él, egy olyan helyen, ahol a január és március közötti időszak híres a csapadékos, meleg és párás időjárásáról. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert ha áramkimaradás van, valószínűleg még mindig van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek hajlamosak éjszaka felbukkanni, amikor nem látod, mi történik, így az ember valóban úgy érzi, hogy az ő szeme és füle” – tette hozzá.
Andrew Brown aktív és elkötelezett Facebook-közönsége azt mutatja, hogy egyre többen fordulnak a közösségi médiához hírek és időjárás-előrejelzések keresésekor. Az Egyesült Államokban a Pew Research Center szerint a felnőttek 20%-a így jut információhoz. Az emberek a Facebook-influenszerekre ugyanolyan figyelmet fordítanak, mint a hagyományos újságírókra, sőt, a YouTube, Instagram és TikTok platformokon akár nagyobb figyelmet is szentelnek nekik – állapította meg a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem egy tanulmányában.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben ragadt a februári Alfred trópusi ciklon által okozott heves esőzésben és áradásokban, inkább az Ausztrál Meteorológiai Szolgálat hivatalos tanácsait követte, mert úgy véli, hogy ők nyújtják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket. Angus professzor elismeri, hogy az olyan időjárás-influenszerek népszerűsége, mint Brown Wally’s Weather oldala, nemcsak a hagyományos média és kormányzati források iránti közbizalom csökkenésének eredménye, hanem annak is, hogy hiányzó információkat és közvetlen kapcsolatot kínálnak a közönségnek.
„Az időjárás-influenszerek különösen vidéki és regionális területeken nyertek népszerűséget, mert rendkívül lokalizált, valós idejű frissítéseket kínálnak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Angus professzor. „Közvetlen kapcsolatban állnak a közönségükkel, személyre szabott elemzéseket kínálnak, és reagálnak a közösség aggályaira, ahogyan a hagyományos hírmédiumok jellemzően nem teszik.”
Azonban Angus professzor kiemeli, hogy az időjárás-influenszerek hajlamosak a pánikkeltésre, amit a Townsville-ben működő Higgins Storm Chasing nevű közösségi média előrejelző kapcsán is kritizáltak. Az ilyen előrejelzések, amelyek gyakran túlzó állításokat tesznek, nem tartoznak szigorú szakmai keretek közé, ami a téves információk terjedéséhez vezethet. „Meg kell értenünk, hogy ők is az figyelem gazdaságának részei. Minél több nézőjük van, annál nagyobb az elköteleződésük a metrikáikban. A hivatalos szervek nagyon óvatosak az értesítések és evakuálási parancsok kiadásával, mert elég néhány hamis riasztás ahhoz, hogy az emberek elveszítsék a bizalmukat” – mondta Angus professzor.
Ezzel egyetért Alan Sealls, a Dél-Alabamai Egyetem meteorológia oktatója, aki korábban tévés időjárás-előrejelző volt. Sealls véleménye szerint a hivatásos meteorológusok, akik online platformmal rendelkeznek, értéket adnak a közönség számára, míg a képzés nélküli influenszerek a szakma hitelességét csökkenthetik. „Vannak olyanok, akik nem hivatalosan képzettek, és nagyobb kockázatot vállalnak, amikor hosszú távú időjárás-előrejelzéseket mutatnak be, mintha azok annyira pontosak lennének, mint a rövid távú előrejelzések” – tette hozzá.
Andrew Brown, a Wally’s Weather mögött álló személy, önképző meteorológus, IT diplomával és számos más technológiai képesítéssel rendelkezik. Az időjárás-előrejelző berendezésekbe fektetett tőkéje olyan jelentős, hogy három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként a költségeit fedezik. Az AI fejlődése lehetővé teszi számára, hogy időt spóroljon, és pontosabban elemezze az adatokat, így bővítheti tevékenységét egész Ausztráliára.
Bár Brown szeretne a tanítástól visszavonulni, hogy több időt tölthessen a Wally’s Weather-rel és unokáival, tudja, hogy ez még odébb van. Azonban nem akarja, hogy ő legyen az oldal arca, amit eddig sikerült elkerülnie. „Nem akarom felfedni, ki vagyok, mert szeretem, ha az utcán sétálva nem zaklatnak” – mondta Brown, és hozzátette, hogy sokszor hallja, amint az emberek beszélnek az oldaláról, anélkül, hogy tudnák, hogy ő éppen ott van.